Dagens klaffebro i stål er fra 1955. Kanalbrua nærmer seg dermed 70 år, noe som også er omtrent levetiden for slike bruer. I Norge er det Veidirektoratet som er brumyndighet. Som brumyndighet har de ansvaret for å godkjenne bruken av brua. Etter tidligere utredninger sa Veidirektoratet i 2022 at Kanalbrua enten må neddimensjoneres eller så må kjøremønsteret endres. Siden neddimensjonering ikke var aktuelt har Østfold fylkeskommune valgt å se på løsninger som innebærer sentrisk kjøring av tunge kjøretøy. I 2022 jobber Østfold fylkeskommune sammen med kommunen om å finne alternative løsninger for trafikkavvikling frem til ny bru står på plass. Det ble besluttet å snevre inn kjørefeltene på Kanalbrua fra 4 til 2 felt i juni 2022.
Siste vedtak om Kanalbrua:
Fv. 317 Ny Kanalbru i Moss – Østfold fylkeskommune (ofk.no)
Foreløpig framdriftsplan i Østfold fylkeskommune:
-Oppstart reguleringsplan høsten 2022 (vil pågå fram til 2024)
-Antatt byggestart 2026 (anslått ferdigstilt i 2028)
PowerPoint-presentasjon (viken.no)
Ytterligere informasjon finner fra Østfold fylkeskommune om bru-prosjektet finner man her:
Forarbeidsrapport for Helgerødgata og ny kanalbru i Moss – Viken fylkeskommune
Konsekvenser av innsnevring på Kanalbrua – Viken fylkeskommune
Fv. 317 Ny Kanalbru i Moss – Viken fylkeskommune
Tiltak Viken jobber med for å forbedre trafikkfremkommeligheten over Kanalbrua:
Mossingenes forslag for bedre trafikkflyt over Kanalbrua – Viken fylkeskommune
Trafikkdata fra Statens vegvesen:
Trafikkdata | KANALBRUA (vegvesen.no)
Nedenfor: Typisk trafikkbilde – fredag (klikk for større bildet) før innsnevringen
Video nedenfor: (høyreklikk/ny fane for fullskjerm)
Trafikk måned for måned på Kanalbroa i retning sentrum i 2013 og 2023: