Bare to av tre sykler med lys i mørket

Torsdag hadde Miljøløftet Moss, Østfold fylkeskommune og Syklistenes landsforening utdeling av sykkellykter på Moss stasjon. – Lys på sykkelen er et svært viktig tiltak for trafikksikkerheten i Moss, sier prosjektleder Helene Øvrelid i Miljøløftet Moss.

Kampanjen, som er er utarbeidet av Syklistenes Landsforening, skal minne om betydningen av lysbruk og avverge potensielt farlige situasjoner, men også forhindre at syklistene får bøter. –  Målet er å få flere til å bli synlige i vinterhalvåret, sier Øyvind Wold i Syklistenes Landsforening.

– Miljøløftet Moss har som mål å stimulere til at flere velger sykkel, gange og kollektiv. Skal flere sykle må det tilrettelegges for at sykkelturen oppleves som effektiv, innbydende og trygg. I tillegg er det en fin påskjønnelse med gratis lykter for de som sykler, sier Helene Øvrelid. Mange av syklistene hadde ennå ikke rukket å sette på lyset i mørket og var svært fornøyde med å få en gratis sykkellykt. – Det er helt fantastisk, da blir jeg sett i mørket og det er bra. Spesielt når jeg skal hjem i ettermiddag for da er det helt mørkt, sier Tor Jensen. Han sykler til stasjonen hver dag om vinteren. Jonas Gryting er helt enig. – Supert å få sykkellykt, sier han.

Hanne Brostrøm fra Østfold fylkeskommune sammen med Jonas Gryting som var veldig fornøyd med å bli mer synlig i trafikken. Foto: Berit Rødstøl

 

Tall fra Transportøkonomisk institutt viser at andelen syklister som sykler med lovlig lys i mørke, er omtrent to tredjedeler. Å sykle uten lys når det er mørkt, kan bøtelegges av politiet med 1200 kroner. Det er sure penger. Verre er det å kjøre på en medtrafikant (bilist, syklist eller fotgjenger) som ikke har sett deg!

Alle som sykler når det er mørkt, er lovpålagt å ha lykter og reflekser på sykkelen. Ikke bare er det påbudt med lys, det er også veldig smart. Med lys og reflekser blir du en synlig syklist i trafikken. Dette gjør at du blir oppdaget tidligere av andre, og farlige situasjoner kan lettere unngås.

Det er mange gode grunner til å fortsette å sykle gjennom høsten og vinteren. Lys og reflekser er enkle forholdsregler som gjør syklingen tryggere.

Les TØI rapporten her.

– Det er helt fantastisk, da blir jeg sett i mørket og det er bra. Spesielt når jeg skal hjem i ettermiddag for da er det helt mørkt, sier Tor Jensen. Her sammen med Helene Øvrelid i Miljøløftet Moss. Foto: Berit Rødstøl

 

Krav til lys og reflekser på sykkelen i mørket

  • Sykkel skal ha rød refleks bak.
  • På begge sider av pedalene skal det være hvit eller gul refleks. Ved bruk av sykkel utstyrt med klikkpedaler hvorpå det ikke kan monteres refleks, skal sykkelen ha refleks på pedalarmene. Refleksanordningene skal være av godkjent type.
  • Sykkel, som brukes i mørket eller i usiktbart vær på alminnelig beferdet veg eller område, skal foran ha lykt som gir gult eller hvitt lys og/eller flerfunksjonslykt som kan gi blinkende eller fast hvitt lys.
  • Bak skal sykkel ha lykt som gir rødt lys og/eller lykt som gir blinkende rødt lys.
  • Lyktene skal være festet til sykkelen.
  • Lyktene skal kunne sees tydelig i en avstand på 300 m. Lykter som gir blinkende lys, skal blinke med minst 120 blink per minutt