Samarbeidsavtalen

Samarbeidsavtalen Miljøløftet Moss 2024-2029

 

Politisk styringsgruppe i Miljøløftet Moss 2024.

Samarbeidsavtale om areal- og transportutvikling i Mosseregionen

Nåværende avtale gjelder for perioden 01.09.2024 – 01.09.2029. Avtalen er styrende for arbeidet i Miljøløftet Moss. De foregående samarbeidsavtalene for areal og transportutvikling gjaldt for periodene 2014 til 2019 og deretter 2019 til 2023. Avtaleteksten er gjengitt nedenfor:

  1. Parter i avtalen

Denne samarbeidsavtalen om areal- og transportutvikling er inngått mellom følgende parter:

-Østfold fylkeskommune
-Moss kommune
-Statens vegvesen
-Jernbanedirektoratet
-Bane NOR

Andre relevante aktører kan inviteres til å delta i samarbeidet dersom partene er enige om dette.

  1. Bakgrunn for avtalen

Mosseregionen er Østfolds nest største byområde og blir med sin beliggenhet og attraktivitet stadig et viktigere avlastningsområdet i Osloregionen.

Havn, fergeforbindelse, jernbanen og E6 gjør Mosseregionen til et betydelig transportknutepunkt. Det gir gode forutsetninger for befolkningsvekst og næringsutvikling. Dagens infrastruktur og trafikkveksten fører samtidig til store trafikale utfordringer i Mosseregionen med konsekvenser også for miljø og støy. Dette gjelder særlig riksvei 19, som både har funksjon som hovedferdselsåre for Norges største fergesamband Moss – Horten, og for lokaltrafikken gjennom byen til og fra Jeløya.

Mosseregionen er et felles bo- og arbeidsmarked, og servicemarked preget av stor intern transport, blandet med stor grad av gjennomgangstrafikk og høy grad av pendling til Oslo-området.

Folketallet i Mosseregionen har økt raskere enn ellers i landet i de siste ti årene og særlig de siste to årene, og vi forventer at det også vil fortsette. (Kilde: SSB framskriving 2030/60). På grunn av befolkningsøkning, økonomisk utvikling og økt samhandling forventes det at transporten i Mosseregionen vil øke mer enn landet som helhet. Utbygging av Follobanen og IC-triangelet forsterker dette bildet. Transportutfordringene i regionen vil øke og bli betydelig for miljø, framkommelighet og sikkerhet.

Areal- og transportpolitikken formes av kommunen, fylkeskommunen og staten. Det er derfor viktig at forvaltningsnivåene samarbeider på grunnlag av felles mål og strategier. Areal- og transportpolitikken er derfor tjent med:

-Et felles regionalt grep
-Langsiktig politikk som grunnlag for prioriteringer av kortsiktig tiltak
-Samordning av forvaltningsnivåers planer, sikre helhetlig løsninger og økt forutsigbarhet.

  1. Organisering

Politisk styringsgruppe

Styringsgruppa skal bestå av 2 representanter fra Moss kommune og 2 representanter fra Østfold fylkeskommune. Statens vegvesen, Jernbanedirektoratet og Bane NOR representeres ved sine regiondirektører eller tilsvarende.

Styringsgruppa ledes av Østfold fylkeskommune. Styringsgruppa konstituerer seg selv. Administrativ styringsgruppe består av en representant fra partene og ledes av kommunedirektøren fra Moss kommune.

Prosjektleder er sekretær for begge styringsgruppene og deltar i øvrige arbeidsgrupper.

  1. Hensikten med samarbeidsavtalen

Hensikten med denne samarbeidsavtalen er å beskrive, formalisere og forplikte samarbeidet mellom partene i avtalen.

Samarbeidsavtalen legges til grunn for forhandlinger om en mulig framtidig deltagelse i relevante ordninger herunder statlige belønningsordninger og/eller bypakke og oppfølging av disse.

Partene er kollektivt ansvarlig for å:

-bidra til å sikre god politisk forankring av mål og virkemiddelbruk
-bidra til god koordinering og forankring av annet regionalt samarbeid, som for eksempel Osloregions-samarbeidet, og av samarbeid med statlige myndigheter
-sikre en koordinering og effektiv bruk av virkemidlene hver av partene rår over

  1. Hovedprinsipp for samarbeidet

Partene i denne avtalen inngår et langsiktig samarbeid om en felles areal- og transportutvikling i Mosseregionen som skal sikre en bære- og konkurransekraftig utvikling i regionen og følge opp lokale, regionale og nasjonale mål.

Til grunn for samarbeidet legges:

-Lokalt nullvekstmål for personbiltransporten

-Nasjonale utslippsmål
-Nasjonale mål om forutsetninger definert i den til enhver tid gjeldende nasjonal transportplan
-Statlige planretningslinje for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging
-Konseptvalgutredning (KVU) om hovedvegsystemet i Moss og Rygge
-Føringer fra fylkesplanen for Østfold og samferdselsplan
-Føringer fra kommuneplaner

-Nullvisjon for drepte og hardt skadde i trafikken

Gjennom samarbeidet skal partene bidra til:

Å sikre samordnet overordnet policy med et godt, kunnskapsbasert beslutningsgrunnlag for folkevalgte i kommunen og i fylkeskommunen, samt for andre myndigheter og sektorer, for å bidra til helhetlige løsninger og best mulig framdrift.

Samarbeidet skal baseres på følgende prinsipper:

-Samarbeidet er mellom selvstendige og likeverdige parter
-Konsensus legges til grunn for anbefalinger og tilrådninger
-Forslag til konkrete planer og tiltak som utarbeides og tilrådes under dette samarbeidet skal bygge oppunder de mål som er definert under denne avtalens pkt. 6.

  1. Mål for samarbeidet

Hovedmålene for samarbeidet under denne avtalen er:

-Å utvikle Mosseregionen som en attraktiv og konkurransedyktig region basert på bærekraftige virkemidler innen areal- og transportsektoren.

Med bærekraftig menes:

-Langsiktig, framtidsrettet og konkurransedyktig næringsutvikling og verdiskapning
-Styrking av regionens miljømessige kvaliteter
-Bedring av befolkningens levekår og livskvalitet
-Reduksjon av transportbehov og transportsektorens klimagassutslipp, samt å redusere avhengigheten av fossile drivstoff
-Å redusere bilbruk og øke andelen reisende som går, sykler og bruker kollektive transportmidler

For arealpolitikken innebærer dette:

-Styrking av bysentrene og vedlikehold av lokalsentrene som flerfunksjonelle sentre med høy grad av kvalitet og attraktivitet for økonomisk, sosial og kulturell aktivitet.
-Fortetting og transformasjon, prinsipper om rett funksjon på rett sted, og utbygging rundt de viktigste, høyverdige kollektivknutepunkter
-Redusert arealforbruk og sikring av grønnstruktur og landskapsverdier i og rundt sentrene

For transportpolitikken innebærer dette:

-Utvikling av et effektivt og hensiktsmessig transportsystem for regionens befolkning og næringsliv
-Miljøvennlige transportsystemer basert på kollektiv transport av høy kvalitet som grunnstamme, med tilgjengelighet for alle
-Utvikling av kollektivknutepunkter, styrke samordning av buss og bane, samt øke kollektivtransportens framkommelighet
-Utvikling av et attraktivt tilbud for gående og syklende
-Bidra til å redusere motivene for bruk av privatbiler, særlig til arbeidsreiser, også ved bilrestriktive tiltak/parkeringspolitikk
-Tilrettelegging for alternative miljøvennlig drivstoff som bidrar til å redusere lokal forurensing (som elektrisitet og biogass)
-Trafikksikkerhet vektlegges i alle tiltak

Nullvekst i intern personbiltrafikk er det operasjonelle målet akseptert av partene i denne avtalen

Delmål:
-Samarbeidet skal bidra til å sikre god politisk forankring av mål og virkemiddelbruk
-Samarbeidet skal bidra til en bedre koordinering og forankring av annet regional samarbeid, for eksempel i Oslo-regionsamarbeidet, og av samarbeidet med statlige myndigheter

Mandat

Administrativ styringsgruppe skal lede arbeidet med de oppgavene som er beskrevet i denne avtale, herunder:
-Sikre gjennomføring av samarbeidsavtalens intensjon og mål gjennom nødvendig organisasjonsmessige og økonomiske tiltak
-Forberede dagsorden til  politisk styringsgruppe
-Samarbeide om gjennomføring av relevante vedtatte tiltak.
-Ansvar for å opprette arbeidsgrupper og andre administrative funksjoner, inkludert bemanning av sekretariatet, og gi nærmere mandat for disse
-Medlemmene i administrativ styringsgruppe har observatørstatus i politisk styringsgruppe

  1. Økonomi og rapportering

Samarbeidet under denne avtalen baserer seg på følgende hovedmodell for finansiering:

-Grunnfinansiering av prosjektarbeidet skjer i form av et spleiselag fra kommunen (50%), og fylkeskommunen (50%), eventuelt supplert med statlige midler. Dette gjelder for felles prosjektleder og eventuelt ressurser til å utvikle og drifte en felles nettside og visuell profil for samarbeidsavtalen.
-Enkeltprosjekt som ikke inngår i grunnfinansieringen, statlige finansieringsordninger eller i kommende regional bypakke finansieres i hvert enkelt tilfelle av deltagende parter med den kostnadsfordeling partene blir enige om. Det inngås skriftlige avtaler i hvert enkeltprosjekt.
-De samarbeidende parter dekker egne kostnader til sine deltakere i arbeidet underlagt denne avtalen.
-Finansiering av infrastrukturtiltak følger av den enkelte parts eierskap og ansvar. Spleiselag og alternative finansieringsløsninger vurderes der det er naturlig.

Det skal framlegges en årsrapport for arbeidet under denne avtalen. Årsrapporten skal behandles av styringsgruppa for avtalen i påfølgende år.

  1. Avtalepartenes ansvar og forpliktelser

Hver av partene i denne avtalen er forpliktet til å stille til dispensasjon den nødvendige kompetanse, kapasitet og økonomiske midler som følger av denne avtalen. Dette forutsetter tilgjengelighet og budsjettmessig dekning.

Hver av partene er forpliktet til aktivt å arbeide for å støtte opp samarbeidet og de mål og strategier det er basert på.

  1. Oppsigelse av avtalen

En part kan si opp avtalen med 1 års varsel dersom ikke avtale inngått med 3. part er til hinder for dette.

  1. Endring av avtalen

Hver av partene kan be om revidering av avtalen. Endring av avtalen krever tilslutning av samtlige parter.

  1. Avtalens varighet

Det legges opp til et langsiktig samarbeid: Avtalen varighet er 5 år (fram til 1. september 2029) med felles intensjon om å forlenge avtalen. Beslutning om forlengelse av avtalen skal skje senest ett år før avtalen utløper.

—————-

Foto: Pawel S Erlandsen

 

Les også mer om avtalen her:

Ny samarbeidsavtale for Miljøløftet Moss – Østfold fylkeskommune (ofk.no)

Ny samarbeidsavtale for Miljøløftet Moss | Statens vegvesen